Om oss
Ryen AS Eiendom er et familieeid selskap. Selve eiendomsvirksomheten hadde sin spede begynnelse i 1980, da Storgata 22/24 ble kjøpt. Deretter ble det kjøpt eiendommer jevnt og trutt i mange år.
Porteføljen er variert og inneholder alt fra små bygårder til store kontorbygg og Quality Hotell. Underveis er det også solgt noen eiendommer.
Alle eiendommene ligger i Fredrikstad sentrum – langs bryggepromenaden, rundt Stortorvet, langs Storgata osv.
Etablering og utvikling
Etablering og utvikling av gode handelsområder krever bevisste valg som som bidrar til å videreføre eller styrke stedets kvaliteter. Attraktive byrom, opplevelsestilbud, god parkeringspolitikk og riktig sammensetning av butikker er avgjørende for suksess. Dette gjelder både i kjøpesentre og på gateplan i sentrum.
Når næringslivet, gårdeierne og kommunen samarbeider har man de beste forutsetningene for å lykkes.
En brikke i puslespillet
Ryen As Eiendom er én av mange brikker i det store puslespillet som bygger byen vår. Selskapet har en stor eiendomsportefølje der eiendommene spiller en betydelig rolle i bybildet, både når det gjelder arkitekturen og innholdet i lokalene. Ryen Eiendom har alltid ønsket å forvalte sin rolle som eiendomsbesitter og byutvikler i sentrum på en god måte, til det beste for byen og folket. Alle våre bygg ligger i sentrum, og flere av dem ligger rundt Stortorvet som er selve hjertet i sentrum. Stortorvet er det naturlige midtpunktet i Fredrikstad.
Det knyttes sterke følelser til Stortorvet som er et naturlig samlingspunkt. Her samles man ved spesielle anledninger, for handel og bespisning, rekreasjon og konserter. Vi er spesielt opptatt av å fylle sentrum med en god miks av butikker som er komplimenterende til hva de øvrige gårdeierne har i sine lokaler og det byen ellers har å by på.
Det er viktig for byens mangfold at kjedebutikker etablerer seg i Fredrikstad sentrum. Kjedebutikkene er som regel gode på å fornye sine konsepter. De er trekkplastre som er viktig å få lokalisert i sentrum, for å bidra til at små nisjebutikker og «annerledesbutikker» skal overleve. I Ryen Eiendom legger vi stor vekt på at både kjedebutikker og nisjebutikkene skal få en riktig plassering i forhold til sine konsept. Begge er viktige for opplevelsen av handel. Vår oppfatning er at det ikke bare handler om å få aktører til å flytte inn i tomme lokaler, men det dreier seg like mye om å få de riktige aktørene til å etablere seg i det rette miljøet. De ulike aktørene og konseptene må kunne spille hverandre gode. Klikk her om du leter du etter ledige butikklokaler?
Et godt samarbeid mellom gårdeiere er helt avgjørende for utviklingen av sentrum. Når alt kommer til alt er det mer samarbeid som trengs, for som vi vet skaper gode konkurrenter gode vinnere. Innovasjon må skje kollektivt. Gode idéer springer ofte ut fra viljen og evnen til å endre seg. I Fredrikstad sentrum tør vi å gjøre ting annerledes, og vi tør å samarbeide.
Det tette samarbeidet mellom Fredrikstad Næringsforening, kommunen og gårdeierne har allerede skapt store endringer i byen. Fredrikstad ble kåret til «Norges mest attraktive by» av kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2017. Det samme året fikk sentrum tittelen «Årets bysentrum» kåret av Norsk Sentrumsutvikling.
Fredrikstad
Byen som møteplass
Hva kjennetegner en vellykket møteplass og handelsdestinasjon? Det er et bysentrum eller et kjøpesenter som ikke bare er et sted for å kjøpe varer. Det er i tillegg en destinasjon med en veldefinert identitet. Det finnes gode eksempler på at byer og bydeler i Norge har lykkes med å lage kjøpesenter og sentrum til møteplass for sine innbyggere – en destinasjon og merkevare. Nøkkelen er å tilby noe mer enn bare handel – en opplevelse!
Hvordan får vi dette til i Fredrikstad sentrum? Det er allerede en stund siden bilene i sentrum hadde den beste utsikten. Stortorvet, Værstetorvet og Blomstertorvet har alle bidratt til å gi byen vår et flott løft. Sentrum tilbyr besøkende og handlende en merverdi i form av aktiviteter, byferge, bryggepromenade, grønne lunger og mye mer.
Skal vi øke besøkstrafikken i et langtidsperspektiv må det mere til. Skal butikker og handel overleve i Fredrikstad sentrum, er det flere avgjørende ting som må på plass, f.eks. kommunens parkeringspolitikk. Folk elsker effektiv handel, og selv om dette temaet til stadighet diskuteres i politiske fora ifbm. de årlige budsjettforhandlingene, så mener vi at Fredrikstad kommune har bidratt med god parkeringsdekning i sentrum og fornuftige avgiftsordninger.
De som ønsker å handle raskt og effektivt kan gjøre det, for det finnes ledige parkeringsplasser i sentrum til enhver tid. Kommunens nye parkeringsbestemmelser har gjort at vi nå unngår heldagsparkering i sentrumsgatene, altså mindre letetrafikk og det er mange ledige parkeringsplasser. Ønsker du derimot å bruke flere av byens tilbud kan du handle, spise på en av byens serveringssteder, gå på kino, ta deg en skøytetur eller «tælle og vele» omkring fordi du kan parkere gratis etter kl. 14 på hverdager, eller hele lørdagen i fire av byens parkeringshus i sentrum. Disse ordningene endres imidlertid fra tid til annen, men det er politisk vilje til å innrømme attraktive parkeringsbetingelser for å få folk til sentrum.
Å opprettholde sentrumshandelen er i seg selv et bidrag til et levende sentrum, der folk har lyst til å arbeide, oppholde seg og bo. Fredrikstad sentrum har stor betydning for folks identitet, tilhørighet og som møteplass. Her skal vi møtes, handle, spise og drikke. Vi skal heie på FFK som sparker fotball for byen vår, vi skal heie på alle de andre idrettslagene som trener og representerer byen vår og vi skal fremsnakke kulturtilbudene.
ARBEIDSPLASS I SENTRUM
Lønnsomt for Fredrikstad sentrum
Kontorarbeidsplasser i sentrum – lønnsomt for Fredrikstad sentrum og for bedriftene.
Kontorarbeidsplasser i sentrum er en undervurdert ressurs som ikke alle tenker over. Når mange arbeider i sentrum, genererer dette naturlig trafikk og omsetning for omkringliggende handel. De som har kontor i sentrum bruker byen aktivt, både før, underveis og etter arbeidsdagens slutt. De kjøper morgenkaffe, handler, spiser i lunsjpausen, besøker frisøren og mye mer. Mange handler på vei hjem etter jobb. Flere inviterer sine kunder og leverandører til møter, både i sine egne lokaler eller kanskje på en lokal restaurant. Dette genererer enda flere besøk til byen. I tillegg er kontorarbeidsplasser viktig for byens gårdeiere og langsiktige seriøse leietakere gir grobunn for investering og vedlikehold av bygg og eiendommer.
For kompetanse og kunnskapsbaserte bedrifter bør fremtidens kontorer ligge i byene. Den nye generasjonen som kommer ut på arbeidsmarkedet har helt andre forventninger og behov til sin arbeidsplass enn det som var vanlig for noen år siden. Tiden som brukes på hhv. jobb og fritid, blir stadig mer utvisket og går mer i hverandre enn før.
Ofte er det avgjørende å ha et stort nettverk for å øke verdiskapningen i en bedrift, og man må ha gode relasjoner med mange for lettere å få tilgang til nye kunder. Nettverksbygging foregår ofte i urbane omgivelser og sjelden på et jorde eller i et kontorbygg langt utenfor sentrum. Ønsker bedriften ung arbeidskraft, viser det seg at unge mennesker søker seg til urbanitet og det byen har å tilby. Effektiv reisevei og praktiske lokaler med sentral beliggenhet, gir næringslivet de beste mulighetene for å tiltrekke seg medarbeidere med rett kompetanse. Fornøyde ansatte er lønnsomt for bedriftene. Der det er folk, skapes det kommersiell aktivitet.
Målet om bærekraftig arealbruk, kompakte byer og levende bysentrum der alle mennesker kan trives, er prinsipper overordnede myndigheter i Norge har besluttet å etterstrebe på alles vegne.
Det offentlige skal derfor ikke bare overlate ansvaret for byutvikling til de private aktørene. De må følge opp dette prinsippet selv også. Ved f.eks. å flytte offentlige kontorarbeidsplasser som Skatteetaten, Politiet, passkontor etc. ut av sentrum, bidrar det offentlige til å motarbeide disse prinsippene. Offentlige kontorarbeidsplasser skal ligge et sted der det er lett å komme seg til og fra ved å benytte kollektivtilbudet.
Politikerne vil ha et levende sentrum. Hvis de fleste kundene til en virksomhet bor eller arbeider i sentrum, bidrar dette til å øke investeringsattraktiviteten i sentrum. I motsatt tilfelle, vil investeringene gjøres der det er enklest å få kundene inn i butikken. Politikerne og kommunens administrasjon må derfor bidra til å lede private investeringer dit de ønsker at utviklingen skal skje.
Det vil til enhver tid være ledige kontorlokaler i Fredrikstad sentrum, og vi ønsker flere nye bedrifter velkommen til tilpassede lokaler.